Kako se snaći u moru medicinskih i „bapskih” saveta kojima mediji svakodnevno „bombarduju” trudnice. Da li su potencijalna „opasnost” tunjevina, suhomesnati proizvodi, svež sir i nedovoljno termički obrađena jaja i meso
„Stres koji majka proživljava tokom trudnoće povećava opasnost od kasnijih psihičkih poremećaja kod deteta.” „Višak kilograma koji žena nije uspela da skine posle porođaja može da ugrozi narednu trudnoću.” „Konzumiranje velikih količina alkohola predstavlja ozbiljan rizik za plod.” Ne prođe ni sedmica da iz uglednih svetskih naučnih ustanova ne stignu ovakvi i slični rezultati „najnovijih istraživanja”. Pretočeni u bombastične novinske naslove izazivaju sasvim razumljivu brigu budućih očeva i majki da s njihovim potomkom nešto neće biti kako treba.
Trudnoća u 21. veku ne podrazumeva samo „nabacivanje” kilograma (gde se dozvoljena granica stalno pomera naniže) nego i ogromne griže savesti. Kako da se oseća mlada trudnica koja je pročitala za nju zakasneli savet da je folna kiselina najkorisnija ako se uzima nekoliko meseci pre planirane trudnoće ili ona koja je tek u osmom mesecu čula da je tunjevina opasna, jer možda sadrži živu opasnu za plod?
Jedno istraživanje sprovedeno prošle godine u Britaniji pokazalo je da je trećina trudnica zbunjena savetima koje pročita. Ako dodamo tome i protivrečne preporuke drugarica i iskustva majki i baka da „u njihovo vreme to nije bilo tako”, jasno je da današnje žene prolaze kroz blagosloveno stanje ophrvane brigama, a često i prekornim pogledima neznanaca koji im u restoranima i kafićima zaviruju u čašu i tanjir.
„Ako žena prestane da puši (još bolje ako je nepušač), dojenje je druga najbolja stvar koju može da učini za zdravlje svoje bebe. Takođe je dokazano da velike količine alkohola prestavljaju ozbiljan rizik za plod”, kaže Belinda Fips, predsednica Britanskog udruženja porodilja.
Brojne naučne studije, uključujući i onu izvornu sprovedenu na Univerzitetu u Sijetlu, ustanovile su da nema sumnje da prekomerno uzimanje alkohola nosi ogroman rizik za zdravlje još nerođenog deteta. Međutim, za žene koje se pitaju da li moraju da se odreknu jedne čaše šampanjca u novogodišnjoj noći ili koktela sa malo ruma nema skoro nikakvih informacija.
Stručnjaci priznaju da su trudnoća i porođaj stvari o kojima se u suštini vrlo malo zna, jer se iz etičkih obzira gotovo sve kliničke studije obavljaju na životinjama. Zato se žene oslanjaju na instinkt i rezultate istraživanja prihvataju sa dozom rezerve, znajući da se iza mnogih krije komercijalni interes.
Svaka zemlja ima svoje „trudničke tabue”. U Engleskoj je to nepasterizovani sir, a u Francuskoj salata i sirovo povrće uopšte. Međutim, i kod jednih i kod drugih se podrazumeva bar jedno piće dnevno, jer su pivo i vino toliko bliski hrani da su postali sastavni deo svakodnevnog života.
Ipak u poslednje vreme i evropske zemlje podržavaju stav američkih kolega o potpunoj apstinenciji od alkohola u trudnoći. Francuska je krajem prošle godine usvojila zakon o etiketama na alkoholnim pićima po ugledu na američki i on stupa na snagu u oktobru 2007.
U eri interneta trudnice su odlično obaveštene i znaju šta preporučuju lekari od Novog Zelanda do Amerike. I dok jedne poštuju i najmanju zabranu, druge sve prepuštaju „majci prirodi”.
„Tunjevina je opasna zbog metilirane žive, suhomesnati proizvodi zbog trihineloze, a svež sir zbog listerioze. Sveža i nedovoljno termički obrađena jaja i meso možda kriju salmonelu. To nisu bapske priče i ja svu tu hranu izbegavam”, samouverena je jedna od budućih majki, zaprepašćena komentarima drugarica sa trudničkog foruma koje su „sa prvim detetom jele šta su htele, ugojile se 25 kilograma i nikom ništa nije falilo”.
Navedenim dilemama koje se odnose na hranu i alkohol treba dodati i one koliko ultrazvučnih pregleda obaviti, da li uzimati multivitaminske preparate, da li i do kada održavati seksualne odnose…
Postoji i jedna dobra strana. Žena koja uspe da se snađe u ovoj džungli saveta i informacija sigurno je spremna za sledeću fazu koja izgleda isto tako samo malo drugačije. Knjige, časopise i vebsajtove koji se bave temom blaženih devet meseci zameniće oni kojima je u središtu „njeno veličanstvo beba”.

